Kønsopdeling i Hólmasól
I børnehaven Hólmasól arbejder de efter en model, der hedder hjalli-modellen. Hjalli-modellen skiller
sig ud ved at den kønsopdeler børnene, målet med dette er at opnå
ligestilling og gøre børnene fri af kønsbestemte begrænsninger. Ved
at kønsopdele børnene undgår de, at børnene påtager sig kønsbestemte roller,
dermed er det muligt for alle børnene, at tillægge sig de roller og kvaliteter
som de ønsker. Modellen ønsker at modvirke de sociale konstruktioner som
børnene mødes af i samfundet og i stedet tilbyde dem en mere alsidig udvikling
og skabe flere muligheder for individet. Dette gøres ved at træne drengenes
empati og omsorgsrolle, uden at pigerne tager over. Pigerne arbejder med deres
mod og selvtillid, uden at drengene tager styringen. Drengene og pigerne lærer
også at samarbejde med hinanden, dette gøres gennem fælles projekter, begge køn
har på forhånd har fået undervisning/træning i projektet, således at der ikke
bliver en skævvridning ift. viden om projektet. (http://www-en.hjalli.is/information/Single_gender_settings
Besøgt
den 07.06 2017).
Hjalli-modellen indeholder også et ”køns pensum”. Dette pensum
indeholder 6 semestre som hver kører 4 måneder. Indholdet på de 3 af
semestrene, skal træne sociale færdigheder og adfærd, som ofte forbindes med
maskulinitet. De 3 andre skal træne sociale færdigheder og adfærd, som ofte
forbindes men femininitet. Dette er for at sikre at børnene får de optimale
muligheder for at tilegne sig både individuelle og sociale færdigheder uanset
køn.
De 6 semester hedder: Disciplin, uafhængighed, kommunikation,
positivitet, venskab og mod.
(http://www-en.hjalli.is/information/The_Gender_Curriculum Besøgt den 07.06.2017)
(http://www-en.hjalli.is/information/The_Gender_Curriculum Besøgt den 07.06.2017)
Dansk forskning
Den sociokulturelle tilgang til forståelsen af og arbejdet med køn
Forskningsbaserede sociologiske analyser, kulturanalyser og
diskursanalyser peger på at opfattelsen af køn, i høj grad er en social og
kulturel konstruktion. Kønsstereotyper skabes og vedligeholdes igennem vores
måde at italesætte, tænke om og handle ift. drenge og piger, mænd og kvinder.
Gennem medier, samfund, forældre, lærer og pædagoger skabes billeder af hvordan
en ”rigtig” dreng eller pige, er, ser ud og opfører sig. Dermed begrænses
børnenes handlerum og de bliver fanget i kønsroller, som de ikke nødvendigvis
finder sig tilpas i. Fokusset på køn hindrer os også i at få øje på andre, og
måske mere betydningsfulde, forskelle mellem børn. Undersøgelser vise også, at voksne fører
deres egen kulturelle forståelse af køn videre til børnene. Derfor er det
vigtigt som pædagog, at være opmærksom på hvordan man selv bidrager til den
stereotype forestilling om køn. Institutionerne bør derfor ansætte en bred
vifte af forskellighed mandligheder og kvindeligheder. Børnene bør ligeledes
gives kulturelle tilbud, der giver børnene et nuanceret billede af dem selv
uafhængig af køn.
( Danmarks Evalueringsinstitut, 2009. Blik for køn i pædagogisk praksis. EVA).
( Danmarks Evalueringsinstitut, 2009. Blik for køn i pædagogisk praksis. EVA).
Den biologiske tilgang til forståelsen af og arbejdet med køn
Forskeren Ann Elisabeth Knudsen har forsket i den biologiske forskel på drenge og piger. Knudsen mener at, forskellen i drenge- og pigers hjernemodning har stor betydning i både indskolingen og udskolingen. Drengenes hjernemodning er under stor indflydelse af deres mandlige kønshormon, testosteron. Derfor er drengen mere afhængig af visualisering ift. læring. Hjernemodningen kan betyde op mode 1- 1½ års forskel i drenge og pigers hjernemæssige udvikling. Derfor argumentere Knudsen for en forskudt skolestart, hvor børnene først starter i skole, når deres hjerner er klar til det. Knudsen er også fortaler for intervaller af kønsopdelt undervisning. Dette er for at træne drengene og pigerne i det de har sværest ved.(Knudsen, A.-E., 2008. Pæne piger og dumme drenge: hvorfor er der ingen børn, der opfører sig, som de har hjerne til? Kbh.: Schønberg).
Dele
af overstående tekst er hentet fra kulturloopet i vores loopmodel.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar